У загальному контексті маржа становить собою різницю між вартістю продукту чи послуги та собівартістю виробництва, або співвідношенням прибутку до доходу.
Поняття рентабельності є важливим у бізнесі та фінансах, використовується для визначення прибутковості та визначає встановлення цін. Розраховується формула маржі шляхом віднімання вартості продукту чи послуги від продажної ціни, а потім — діленням числа на продажну ціну. Отриманий відсоток є показником прибутку.
Чому маржа важлива
Рентабельність відображає загальну прибутковість бізнесу. Компанії, які прагнуть розвиватися, зосереджують зусилля на збільшенні продажів. Однак покращення норми прибутку є дієвим способом стати більш прибутковим підприємством. Маржинальність відіграє значну роль у прийнятті рішень. Стратегії, побудовані з урахуванням рентабельності, дозволяють підприємствам контролювати прибутковість і досягати поставлених економічних, фінансових цілей. Визначаючи прибуток у відсотках від вартості при продажу, компанії точніше визначають вплив цінових рішень на прибутки.
Ключові кроки розрахунку маржі
У визначенні рентабельності необхідно з’ясувати витрати — зміни загальних витрат, які виникають унаслідок створення або виробництва певної одиниці. Обчислення полягає у діленні виробничих витрат на кількість. Мета аналізу — визначення досягнення оптимізації виробництва та загальних операцій. Якщо витрати на випуск певної одиниці нижчі за її вартість, виробник має потенціал для отримання прибутку.
Маржа доходу передбачає вимірювання суми чистого прибутку. Рентабельність чистого прибутку дорівнює чистому прибутку, поділеному на загальний дохід та вираженому у відсотках. Середній коефіцієнт прибутку відрізняється залежно від галузі, в якій працює компанія.
Щоб дізнатися маржу прибутку, необхідно:
- Знайти валовий прибуток.
- Встановити відсоток доходу, поділивши валовий прибуток на дохід.
- Помножити загальну суму на 100.
За допомогою зазначеної формули можна дізнатися відсоток рентабельності.
Часті помилки при розрахунку маржі
Серед поширених недоліків трапляються:
- Неврахування витрат. Важливо включати все, що пов’язане з виробництвом і продажем товару чи послуги: прямі (матеріали, праця, виробництво) та непрямі (накладні, маркетингові, адміністративні) витрати.
- Відкидання постійних і змінних витрат. Перший показник передбачає незмінність незалежно від обсягу виробництва (орендна плата, зарплата), другий — коливається залежно від кількості вироблених або проданих одиниць (витрати на сировину, доставку). Ігнорування різниці спотворює розрахунки прибутку.
- Неврахування накладних витрат. Зазначені показники необхідні для ведення бізнесу, але не пов’язані з конкретним продуктом чи послугою. Вони об’єднують оренду, комунальні послуги, страхування та загальні адміністративні витрати. Поширеною помилкою є пропуск зазначеної інформації під час розрахунку норми прибутку, що призводить до неточного з’ясування прибутковості компанії.
До помилок належать ігнорування неопераційних доходів/витрат, сезонності, знижок. Від правильності з’ясування доходів залежить фінальний показник прибутковості бізнесу.
Переваги правильного розрахунку маржі
З’ясування рентабельності дозволяє оцінити діяльність підприємства. На основі отриманих даних власник бізнесу знаходить шляхи підвищення прибутковості. Якщо компанія працює зі збитками, керівник шукає джерело проблем та усуває його, сприяючи підвищенню рентабельності. Правильний розрахунок маржі — запорука успішної діяльності. Компанія стає стійкою до ринкових змін. Під час економічної кризи дохідний бізнес має достатньо запасу, щоб пережити несприятливі часи.
Висновки
Правильний розрахунок маржі забезпечує успішне ведення бізнесу. Для цього власнику необхідно дотримуватися ключових кроків у з’ясуванні показників, знати про потенційні помилки й усувати їх у разі виникнення.











