Українська асоціація фінтех та інноваційних компаній та міжнародна платіжна система NovaPay (“Нова пошта”) підготували звіт “Фінтех у цифрах – 2023”.
Рівень інвестицій у першому півріччі 2022 р. дещо знизився порівняно з рекордним 2021-м. Здебільшого це стосується кількості угод, адже за сумою відставання від 2021 р. є меншим ($108 млрд за 6 міс. 2022 р. проти $227 млрд за весь 2021 р.).
Це спричинено глобальною невизначеністю, включно з війною в Україні, високою інфляцією, падінням основних ринків та крахом високоризикових активів, розривом ланцюжків постачань.
Оскільки невизначеності наразі немає кінця, Українська асоціація фінтех та інноваційних компаній очікує ще драматичнішого падіння інвестиційної активності у другому півріччі 2022 р. та в 2023 р. з огляду на прогнози експертів щодо рецесії, в тому числі в США.
Зростання вартості капіталу, що відбулося та може бути подовжене, призведе до вибірковості в інвесторів щодо вкладання грошей у проєкти (особливо це стосується найризикованішого венчурного інвестування) та придбання активів, адже інвестори намагатимуться збільшити прибуток, у тому числі за рахунок зниження рівня ризиків.
E-commerce
На відміну від фондового ринку та обсягів M&A, глобальний E-commerce, як один із драйверів сфери FinTech загалом, впевнено зростає протягом останніх п’яти років, випереджаючи зростання глобального ВВП (в середньому на 17% кожного року проти 5%). При цьому зростає і частка глобального E-commerce в глобальному ВВП (з 4,5% у 2017 р. до фактичних 6,3% у 2021 р. та прогнозних 9,0% у 2024 р.).
Ба більше, кризові явища, такі як війни та епідемії, спонукають людей, які залишаються загроженими, і надалі більше використовувати онлайн-купівлі та онлайн-оплати. Водночас наявність високої інфляції у всьому світі свідчить про високі споживчі витрати, що, на думку експертів, не знизить темпів зростання E-commerce.
Більше ніж 70% продажів в E-commerce відбувається на маркетплейсах, а одним із драйверів зростання сфери є транскордонний E-commerce, частка якого вже сягнула 20%. Великі небанківські еквайрингові платформи відіграють дедалі більшу роль у розвитку безготівкових платежів.
Загалом E-commerce в Україні розвивається у контексті глобального середовища. Навіть попри війну так само має місце випередження темпів його зростання порівняно з ВВП (у середньому на 16% кожного року проти 4%).
У 2022 р. попри війну суми транзакцій зростають, кількість транзакцій перебуває на рівні довоєнного 2021 р. Істотною відмінністю є те, що частка E-commerce у ВВП України вдвічі більша за це співвідношення в середньому у світі (зростає з 11% у 2017 р. до фактичних 13% у 2021 р. та навіть прогнозних 24% у 2024 р.).
Поточного року E-commerce продовжує хоч і повільно, але зростати, проти різкого падіння ВВП, що істотно збільшує співвідношення E-commerce у ВВП.
Перекази
Глобальний ринок переказів у 2021 р. перевищив $1,8 трлн. Ми поділяємо його на: локальні P2P (Person-to-Person (P2P) перекази, трансфери, транзакції всередині кожної країни) – ~60% обсягів та міжнародні перекази (crossboard, remittances) – ~40% обсягів. Зростають обидва сегменти.
В Україні P2P-перекази – здебільшого банківські з картки на картку (Приватбанк, Монобанк) зі середньорічним зростанням 57%. Вхідні міжнародні перекази динамічно зростали до війни, в 2022 р. експерти прогнозують їх скорочення на 8% до $12,9 млрд.
Open Finance
Можна сказати, що більшість фінансового світу вже працює радше в цьому фреймі. Кількість транзакцій через OpenAPI швидко зростає, але наразі не є загрозою для інших транзакційних інструментів. Проте в Аоціації прогнозують, що це станеться найближчими роками.
Важливо, що ці методи можуть змінити бізнес-моделі банків, адже саме зараз час визначитись зі стратегією, як фінансовий інститут монетизовуватиме це. В Україні, хоч відповідний закон і набрав чинності цього року, проте найближчі практичні активності можуть бути не раніше 2024-2025 рр.
Криптовалюти / Блокчейн
Перспективна технологія, але сьогодні та в середньостроковій перспективі сегмент має обмежений вплив на платіжну екосистему. На погляд експертів, є сенс продовжувати відстежувати та, можливо, користуватися вже підготовленими рішеннями.
Основні загрози та можливості пов’язуються зі сегментами E-Commerce та Переказами, побудовою екосистем навколо них. Це може бути як можливістю збільшити бізнес, так і загрозою втрати наявного транзакційного бізнесу, якщо не бути присутніми достатньо активно в цих сегментах.