Каліфорнійський стартап здійснив два гіперзвукових польоти свого багаторазового літального апарату, який став першим повністю автономним безпілотником, що досяг швидкості 5 Махів.
Talon-A2 компанії Stratolaunch завершив серію випробувальних польотів для Агентства протиракетної оборони Пентагону, що є частиною програми гіперзвукових випробувань, яка нагадує зусилля часів холодної війни, такі як X-15, який був знятий з озброєння в 1968 році. Гіперзвуковий апарат перевищив швидкість 5 Махів під час випробувань, які відбулися в грудні 2024 і березні 2025 року, повідомив Stratolaunch на цьому тижні.
“Ми продемонстрували гіперзвукову швидкість, додали складність посадки на повну злітно-посадкову смугу зі швидким поверненням корисного навантаження і довели можливість багаторазового використання”, – сказав Захарій Кревор, президент і головний виконавчий директор Stratolaunch, у своїй заяві. Прототип Talon-A – це автономний багаторазовий літальний апарат, здатний літати зі швидкістю, що принаймні в п’ять разів перевищує швидкість звуку. Під час випробувальних польотів Roc – найбільший літак з коли-небудь побудованих – випустив апарат над Тихим океаном. Roc компанії Stratolaunch злетів з апаратом Talon-A1 на борту, перш ніж гіперзвуковий літак здійснив власний політ і приземлився на військово-повітряній базі в Ванденберзі.
Коли компанія Stratolaunch була заснована у 2011 році, вона мала намір використовувати Roc для запуску в космос ракети Pegasus XL компанії Orbital ATK. Після смерті засновника Пола Аллена у 2018 році компанія переключилася на розробку, розгортання та польоти гіперзвукових апаратів. У грудні 2021 року Stratolaunch оголосила про підписання контракту з Агентством протиракетної оборони Пентагону на створення випробувального майданчика для розробки стратегій захисту від гіперзвукових загроз.
У березні 2024 року Talon-A1 здійснив свій перший випробувальний політ, досягнувши гіперзвукової швидкості, яка не дотягувала до 5 Махів. На відміну від Talon-A1, останній прототип Stratolaunch, Talon-A2, повністю придатний для багаторазового використання. Компанія розробляє майбутні версії Talon-A, які будуть оснащені ракетним двигуном і зможуть перевозити кастомізовані корисні вантажі на гіперзвукових швидкостях. Stratolaunch також працює над більшим гіперзвуковим апаратом, який отримав назву Talon-Z, і космічним літаком на прізвисько Black Ice, який буде перевозити корисні вантажі і, можливо, пасажирів на навколоземну орбіту.
Нещодавні польоти Talon-A2 стали першими гіперзвуковими польотами з часів програми X-15, яку здійснювали ВПС США і НАСА. Гіперзвукові літаки X-15 запускалися з літака B-52 і здійснили загалом 199 польотів протягом 10 років. Програма завершилася наприкінці 1960-х років через брак фінансування та зміщення фокусу на орбітальні місії.
Міністерство оборони відновило інтерес до гіперзвукових апаратів, оскільки інші країни, такі як Китай і Росія, працюють над розробкою своїх власних. США ніколи не експлуатували багаторазові гіперзвукові апарати, а це могло б значно скоротити витрати. “Демонстрація повторного використання повністю відновлюваних гіперзвукових випробувальних апаратів є важливою віхою для MACH-TB”, – сказав Джордж Рамфорд, директор Центру управління випробувальними ресурсами Міністерства оборони США. “Уроки, отримані під час цієї випробувальної кампанії, допоможуть нам скоротити час відновлення апаратів з місяців до тижнів”.