Люди не єдині, хто захоплюється віртуальною реальністю. Вчені щойно представили нову технологію, яка дозволяє мишам більш реалістично – і чарівно – відчувати віртуальну реальність у лабораторії.
Дослідники з Корнельського університету розробили технологію, яку вони влучно назвали MouseGoggles. В експериментах з мишами гризуни жваво реагували на симульовані подразники, коли носили окуляри. Інновація має полегшити вченим проведення досліджень на тваринах із застосуванням віртуальної реальності.
Як би смішно не звучала ідея про віртуальну реальність для гризунів, вона має реальне застосування. В ідеалі, віртуальна реальність може дозволити вченим імітувати натуралістичне середовище для мишей у більш контрольованих умовах. Наразі, однак, найпоширеніші установки досить незграбні: мишей часто ставлять на бігову доріжку, оточивши їх комп’ютерними або проекційними екранами. Однак ці екрани не можуть покрити все поле зору миші, і тваринам може знадобитися багато часу, щоб відреагувати на середовище віртуальної реальності, якщо вони взагалі коли-небудь це зроблять.
Корнельські дослідники вважають, що їхні окуляри MouseGoggles є значним кроком вперед у порівнянні зі стандартними мишачими VR. Замість того, щоб намагатися створити міні-Oculus Rift з нуля, вони побудували свою систему, використовуючи крихітні, недорогі деталі, запозичені зі смарт-годинників та інших існуючих пристроїв. Як і в інших системах віртуальної реальності, миші розміщуються на біговій доріжці для використання окулярів MouseGoggles. Їхні голови фіксуються в окулярах, поки вони отримують візуальні стимули.
“Це, безумовно, виграло від хакерського етосу, який полягає в тому, щоб брати частини, створені для чогось іншого, а потім застосовувати їх у новому контексті”, – сказав провідний науковець Метью Айзексон (Matthew Isaacson), аспірант Корнельського університету, в інтерв’ю університетському виданню Cornell Chronicle. “Дисплей ідеального розміру, як виявилося, для гарнітури віртуальної реальності з мишею вже практично створений для смарт-годинників. Нам пощастило, що нам не потрібно було нічого будувати чи проектувати з нуля, ми могли легко знайти всі недорогі деталі, які нам були потрібні”.
Щоб підтвердити життєздатність своєї системи, дослідники піддавали мишей різним подразникам, одночасно вимірюючи їхню мозкову активність і спостерігаючи за їхньою поведінкою. Провівши низку тестів, дослідники виявили, що миші справді бачили і реагували на віртуальну реальність так, як і передбачалося. Наприклад, в одній з умов вони відстежували реакцію мишей на темну пляму, що поступово наближалася, яка могла представляти потенційного хижака.
“Коли ми спробували провести подібний тест у звичайній системі віртуальної реальності з великими екранами, миші взагалі не відреагували, – каже Айзексон. “Але майже кожна миша, вперше побачивши це в окулярах, підстрибнула. У них була величезна реакція переляку. Їм справді здавалося, що на них нападає хижак, який наближається”.
Висновки команди були опубліковані раніше цього місяця в журналі Nature Methods.
За словами дослідників, розробка більш реалістичної віртуальної реальності для мишей може мати безліч переваг у майбутньому. Точні експерименти з віртуальною реальністю можуть дозволити вченим краще картографувати і розуміти мозкову активність мишей, змодельованих з хворобою Альцгеймера, наприклад, особливо ділянки, пов’язані з просторовою навігацією і пам’яттю; це також може покращити фундаментальні дослідження, що випробовують потенційні методи лікування мозкових розладів.
Іссаксон та його колеги – не єдині дослідники, які нещодавно створили системи віртуальної реальності для мишей. Але вони кажуть, що їхня система є першою, яка включає відстеження очей та зіниць. І вони вже розробляють легку, мобільну систему віртуальної реальності, яку можна буде використовувати для великих гризунів, таких як щури або деревні землерийки. Вони також сподіваються включити в майбутню ітерацію більше вдосконалень, наприклад, знайти спосіб імітації смаку та запаху.