Група з безпеки NASA попередила компанію SpaceX про необхідність зосередитися на безпеці екіпажу під час комерційних польотів на Міжнародну космічну станцію (МКС) після того, як чотири астронавти були нещодавно госпіталізовані.
Під час засідання Консультативної групи з аерокосмічної безпеки в четвер Кент Ромінгер, колишній астронавт і член комітету, звернув увагу на низку нещодавніх аномалій, пов’язаних з ракетою Falcon 9 компанії SpaceX і капсулою екіпажу Dragon, повідомляє SpaceNews. Протягом багатьох років SpaceX є надійним партнером NASA, який доставив дев’ять екіпажів на МКС на надійному обладнанні. Однак нещодавні аномалії можуть бути результатом прагнення компанії запускати місії дедалі швидше і зберегти своє лідерство в галузі.
“Коли ви подивитеся на ці нещодавні інциденти, що сталися за останні кілька тижнів, то зрозумієте, що безпечна експлуатація вимагає значної уваги до деталей, оскільки обладнання старіє, а темпи роботи зростають”, – цитує Ромінгера. І НАСА, і SpaceX повинні зосередити увагу на безпеці експлуатації Crew Dragon і не сприймати будь-які “звичайні” операції як належне”.
Екіпаж NASA SpaceX Crew-8 нещодавно повернувся з МКС на борту космічного корабля Dragon. Після падіння корабля біля узбережжя Флориди в п’ятницю всі четверо астронавтів були доставлені в лікарню, а один член екіпажу залишився на ніч. НАСА не оприлюднило жодної додаткової інформації про те, чому екіпаж був госпіталізований і чи пов’язано це з падінням Dragon.
Надійна ракета Falcon 9 компанії SpaceX також зазнала кількох невдач цього року. Ракета Falcon 9 запустила місію Crew-9 28 вересня, доставивши астронавта НАСА Ніка Хейга та російського космонавта Олександра Горбунова на МКС на борту екіпажної капсули Dragon. Під час спуску для приземлення в океані верхній ступінь ракети зазнав опіку на деорбіті, що призвело до того, що він не потрапив у заплановану зону приземлення.
Цей інцидент змусив SpaceX посадити ракету втретє менш ніж за три місяці. У липні ракета не змогла доставити на орбіту супутники через несправність верхнього ступеня. Цей інцидент призупинив роботу ракети доти, доки розслідування невдалого польоту не завершилося приблизно через два тижні, коли було встановлено, що причиною несправності двигуна був витік кисню. Через місяць ракета-носій повернулася на Землю, щоб здійснити посадку на безпілотний корабель в Атлантичному океані після того, як доставила на орбіту 21 супутник Starlink, коли вона перекинулася, досягнувши безпілотника, і розвалилася на частини, спричинивши велику пожежу. Цей інцидент змусив Федеральне управління цивільної авіації США приземлити ракету, але через три дні Falcon 9 повернулася до запуску супутників Starlink.
Це досить незвично для Falcon 9, фаворита галузі, страждати від аномалій. Falcon 9 працювала майже бездоганно з моменту свого дебюту в 2010 році, але SpaceX, можливо, трохи перенапружує свою ракету. Цього року SpaceX планує здійснити рекордні 148 запусків своєї ракети Falcon 9, що перевищить 98 місій у 2023 році.
Під час дискусії з питань безпеки колишній астронавт Ромінгер закликав як НАСА, так і SpaceX “не дозволяти високому темпу роботи затьмарювати їхні судження” і забезпечити “належний рівень уваги до деталей, а також відповідний час і ресурси” для глибокого розуміння першопричин і впровадження коригувальних дій, повідомляє SpaceNews.
Будучи фаворитом галузі, SpaceX стикається зі значним тиском, щоб встигати за прискоренням темпів комерційних космічних польотів, особливо з огляду на іноді надмірно амбітні цілі і терміни, які ставить перед собою засновник і генеральний директор Ілон Маск. Можливо, компанії доведеться сповільнитися, щоб оцінити нещодавні несправності і визначити пріоритети безпеки в майбутньому.