Люди, які деактивували свої акаунти у Facebook, отримали дещо вищі бали, коли їх запитували про їхній добробут, але менше знали про політику. Згідно з новим дослідженням, деактивація Facebook збільшує ваше щастя, але зменшує ваші політичні знання. Однак це не вплинуло на політичну поляризацію, як виявили дослідники з Центру політичних досліджень Sciences Po у Франції, опитавши понад 2200 осіб під час президентських виборів у Франції у 2022 році. Половина опитаних деактивували свої акаунти у Facebook на місяць під час двох турів виборів.
Серед них було створено дві підгрупи, половина з яких отримувала “інформаційне лікування”, а інша – лише деактивацію. Це лікування складалося з повідомлень, надісланих для просування здорових цифрових звичок. Учасники пройшли опитування щодо різних емоцій, результати якого були використані дослідниками для створення індексу благополуччя, згідно з їхньою науковою статтею, опублікованою в журналі “Королівське товариство відкритої науки” (Royal Society Open Science).
Більше щастя, але менше політичних знань
Наприкінці дослідження учасники групи, яка займалася лише деактивацією, оцінили свою радість, самореалізацію та задоволеність життям вище, ніж контрольна група, хоча це і було скромним підвищенням.
Дослідники також перевірили знання учасників про новини. Наприкінці експерименту люди, які деактивували свої акаунти, виявилися менш обізнаними в політиці. “Цікаво, що завдання деактивувати Facebook не вплинуло на знання людей про спортивні та розважальні події”, – зазначили автори дослідження. “Ці висновки узгоджуються з думкою про те, що соціальні медіа, і Facebook зокрема, надають політичну інформацію людям, які активно не шукають новини”, – додали вони. Щодо поляризації, то вони виявили, що “деактивація Facebook по суті ніяк не вплинула на політичну, ідеологічну або соціальну поляризацію”.
Зв’язок між використанням соціальних мереж і благополуччям вже відзначався у двох попередніх дослідженнях, проведених під час виборів у США у 2020 році та в період вшанування пам’яті жертв геноциду в Боснії і Герцеговині у 2019 році. Автори французького дослідження хотіли перевірити, чи повторюються ці попередні результати, а також дізнатися більше про поляризацію.Наприкінці опитування група, яка отримала інформаційну обробку, продемонструвала обмежений вплив на політичні знання. Авторська гіпотеза полягає в тому, що вони мають короткостроковий вплив, але “навряд чи мотивують стійкі поведінкові зміни”.