Вчені виявили вулканічну екзопланету розміром із Землю

Планета, вкрита викидами вулканів і плямами води, займає більшу частину лівого переднього плану. Вдалині, на чорному тлі, ледь помітна блакитна планета.
LP 791-18 d, показана тут у вигляді концепції художника, є світом розміром із Землю приблизно в 90 світлових роках від нас. Гравітаційне перетягування від більш масивної планети в системі, показаної у вигляді блакитного диска на задньому плані, може призвести до внутрішнього нагрівання та вулканічних вивержень – так само, як і супутник Юпітера Іо, найбільш геологічно активне тіло в Сонячній системі. Авторство: Центр космічних польотів Годдарда NASA/Кріс Сміт (KRBwyle)

Астрономи виявили екзопланету розміром із Землю або світ за межами нашої Сонячної системи, який може бути вкритий вулканами. Планета під назвою LP 791-18 d може зазнавати вулканічних вибухів так само часто, як і супутник Юпітера Іо, найбільш вулканічно активне тіло в нашій Сонячній системі.

Вони знайшли та дослідили планету, використовуючи дані з супутника NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) і космічного телескопа Spitzer, а також набору наземних обсерваторій.

Бйорн Беннеке, співавтор і професор астрономії iREx, який планував і керував дослідженням:

«LP 791-18 d припливно заблокована, що означає, що одна й та сама сторона постійно дивиться на свою зірку».

За його словами, денна сторона, ймовірно, буде занадто гарячою, щоб рідка вода могла існувати на поверхні. Але кількість вулканічної активності, яка, як вчені підозрюють, відбувається по всій планеті, може підтримувати атмосферу, що може дозволити воді конденсуватися на нічній стороні.

Екзопланета LP 791-18 d

LP 791-18 d обертається навколо маленької червоної карликової зірки приблизно за 90 світлових років від нас у південному сузір’ї Кратера. За оцінками команди, вона лише трохи більше і масивніше за Землю.

Астрономи вже знали про два інших світи в системі до цього відкриття, які називаються LP 791-18 b і c. Внутрішня планета b приблизно на 20% більша за Землю. Зовнішня планета c приблизно в 2,5 рази більша за Землю і більш ніж у сім разів більше її маса.

Під час кожного обертання планети d і c проходять дуже близько одна до одної. Кожен близький проліт повз більш масивну планету c викликає гравітаційне притягування планети d, роблячи її орбіту дещо еліптичною. На цьому еліптичному шляху планета d дещо деформується кожного разу, коли вона обертається навколо зірки.

Ці деформації можуть створити достатнє внутрішнє тертя, щоб істотно нагріти внутрішній простір планети та викликати вулканічну активність на її поверхні. Юпітер і деякі його супутники впливають на Іо подібним чином.

Зона життя

Планета d знаходиться на внутрішньому краю зони життя, традиційного діапазону відстаней від зірки, де, за гіпотезою вчених, на поверхні планети може існувати рідка вода. Якщо планета настільки геологічно активна, як підозрює дослідницька група, вона може підтримувати атмосферу. Температура може впасти настільки на нічній стороні планети, що вода конденсуватиметься на поверхні.

Планета c вже була схвалена для спостереження за часом на космічному телескопі Джеймса Вебба, і команда вважає, що планета d також є винятковим кандидатом для вивчення атмосфери місією.

Велике питання в астробіології, галузі, яка широко вивчає походження життя на Землі та за її межами, полягає в тому, чи потрібна тектонічна або вулканічна активність для життя. Про це сказала співавтор Джессі Крістіансен, наукова співробітниця Інституту науки про екзопланети НАСА в Каліфорнійському технологічному інституті у Пасадені:

«Крім потенційного створення атмосфери, ці процеси можуть збивати матеріали, які інакше занурилися б у кору, включаючи ті, які, на нашу думку, важливі для життя, як-от вуглець».

Спостереження Спітцера за системою були одними з останніх, які супутник зібрав до того, як його вивели з експлуатації в січні 2020 року.

Неймовірно читати про продовження відкриттів і публікацій через багато років після закінчення місії Spitzer, каже Джозеф Хант, керівник проекту Spitzer у Лабораторії реактивного руху НАСА в Південній Каліфорнії:

«Це дійсно свідчить про успіх наших першокласних інженерів і вчених. Разом вони побудували не лише космічний корабель, але й набір даних, який продовжує залишатися активом для спільноти астрофізиків».