Японська ракета-носій H3 зазнала поломки двигуна

0
327 views
Японська ракета-носій H3 зазнала поломки двигуна

Японська ракета H3 стартувала в неділю для виконання своєї сьомої місії, але через відмову двигуна не вдалося вивести на геостаціонарну орбіту навігаційний супутник.

Японське агентство аерокосмічних досліджень (JAXA) повідомило, що двигун другого ступеня його флагманської ракети зазнав аномалії незабаром після запуску, що призвело до його передчасного вимкнення. Ракета несла супутник Michibiki 5, який є частиною регіональної навігаційної супутникової системи Японії на геосинхронній орбіті.

Космічне агентство вже створило спеціальну робочу групу на чолі з президентом JAXA Хіроші Ямакавою і «розпочало розслідування для з’ясування причини», йдеться в заяві.

Японська ракета H3 зазнала аномалії під час свого першого запуску в 2023 році, також через проблему з другим ступенем. Недавня несправність двигуна є серйозним ударом для японської космічної програми, що ставить під сумнів кілька запусків H3, запланованих на наступний рік.

Невдалий запуск

Ракета H3 стартувала в неділю о 20:51 за східним часом з космічного центру Танегасіма, розташованого на південно-західному острові Японії. Двигун другого ступеня ракети не запустився вчасно, що призвело до незапланованого відключення. Супутник на борту, також відомий як QSZ-5, не досяг призначеної орбіти і, за повідомленнями, був втрачений.

Під час прес-конференції JAXA заявила, що телеметричні дані показали, що тиск у водневому баку другого ступеня почав падати під час роботи двигуна першого ступеня. В результаті двигун першого ступеня вимкнувся на 27 секунд пізніше, ніж планувалося, що затримало друге запалювання на 15 секунд. Поки що не ясно, чи відокремився супутник від ракети.

Запуск супутника QSZ-5 спочатку планувався на 17 грудня, але був відкладений «через виявлення невизначеної несправності в обладнанні для подачі охолоджувальної води», як зазначила JAXA в п’ятничній заяві.

Ракета висотою 207 футів (63 метри) має вивести на орбіту ще один супутник QSZ у 2026 році, а також японський вантажний космічний корабель HTV-X. Японська місія з дослідження марсіанських супутників (MMX) також планується до запуску на борту ракети H3 наприкінці 2026 року.

Японська ракета H3 розроблялася 11 років і є наступницею ракети H-2A, яку агентство вивело з експлуатації в червні. Одноразова ракета мала важкий старт, що змусило видати команду на самознищення всього через 15 хвилин після її першого запуску 6 березня 2023 року. Хоча перший ступінь ракети працював як заплановано, через електричну несправність другий ступінь не вдалося запалити. Ця несправність призвела до втрати сучасного супутника спостереження за Землею ALOS-3 вартістю 200 мільйонів доларів.

Однак після невдалого першого запуску H3 на сьогоднішній день здійснила п’ять успішних місій. Проте остання несправність двигуна ставить під загрозу плани Японії щодо космічних польотів, оскільки JAXA прагне здійснювати щонайменше два запуски H3 на рік. Заплановані на 2026 рік запуски наразі перебувають у підвішеному стані, очікуючи на результати розслідування.

Японська ракета H3 стартувала в неділю для виконання своєї сьомої місії, але через відмову двигуна не вдалося вивести на геостаціонарну орбіту навігаційний супутник.

Японське агентство аерокосмічних досліджень (JAXA) повідомило, що двигун другого ступеня його флагманської ракети зазнав аномалії незабаром після запуску, що призвело до його передчасного вимкнення. Ракета несла супутник Michibiki 5, який є частиною регіональної навігаційної супутникової системи Японії на геосинхронній орбіті.

Космічне агентство вже створило спеціальну робочу групу на чолі з президентом JAXA Хіроші Ямакавою і «розпочало розслідування для з’ясування причини», йдеться в заяві.

Японська ракета H3 зазнала аномалії під час свого першого запуску в 2023 році, також через проблему з другим ступенем. Недавня несправність двигуна є серйозним ударом для японської космічної програми, що ставить під сумнів кілька запусків H3, запланованих на наступний рік.

Невдалий запуск

Ракета H3 стартувала в неділю о 20:51 за східним часом з космічного центру Танегасіма, розташованого на південно-західному острові Японії. Двигун другого ступеня ракети не запустився вчасно, що призвело до незапланованого відключення. Супутник на борту, також відомий як QSZ-5, не досяг призначеної орбіти і, за повідомленнями, був втрачений.

Під час прес-конференції JAXA заявила, що телеметричні дані показали, що тиск у водневому баку другого ступеня почав падати під час роботи двигуна першого ступеня. В результаті двигун першого ступеня вимкнувся на 27 секунд пізніше, ніж планувалося, що затримало друге запалювання на 15 секунд. Поки що не ясно, чи відокремився супутник від ракети.

Запуск супутника QSZ-5 спочатку планувався на 17 грудня, але був відкладений «через виявлення невизначеної несправності в обладнанні для подачі охолоджувальної води», як зазначила JAXA в п’ятничній заяві.

Ракета висотою 207 футів (63 метри) має вивести на орбіту ще один супутник QSZ у 2026 році, а також японський вантажний космічний корабель HTV-X. Японська місія з дослідження марсіанських супутників (MMX) також планується до запуску на борту ракети H3 наприкінці 2026 року.

Японська ракета H3 розроблялася 11 років і є наступницею ракети H-2A, яку агентство вивело з експлуатації в червні. Одноразова ракета мала важкий старт, що змусило видати команду на самознищення всього через 15 хвилин після її першого запуску 6 березня 2023 року. Хоча перший ступінь ракети працював як заплановано, через електричну несправність другий ступінь не вдалося запалити. Ця несправність призвела до втрати сучасного супутника спостереження за Землею ALOS-3 вартістю 200 мільйонів доларів.

Однак після невдалого першого запуску H3 на сьогоднішній день здійснила п’ять успішних місій. Проте остання несправність двигуна ставить під загрозу плани Японії щодо космічних польотів, оскільки JAXA прагне здійснювати щонайменше два запуски H3 на рік. Заплановані на 2026 рік запуски наразі перебувають у підвішеному стані, очікуючи на результати розслідування.