FPV-дрони зі ШІ вразили Ту-95МС, Ту-22, Ту-160 та А-50

0
941 views
FPV-дрони зі штучним інтелектом вразили Ту-95МС, Ту-22, Ту-160 та А-50

1 червня 2025 року Служба безпеки України провела спецоперацію під назвою “Павутина” на території Росії. Під час цієї операції було завдано ударів десятками FPV-дронів по аеродромах базування російської стратегічної авіації, що входить до складу ядерної тріади.

Українські джерела називають цю операцію унікальною і такою, що не має аналогів у світі. Згідно з попередньою інформацією, пошкоджень зазнали щонайменше 41 повітряне судно. СБУ використовувала FPV-дрони зі штучним інтелектом, орієнтованим на специфічні контури літаків типу Ту-22М3, Ту-95МС, Ту-160, що забезпечило високу ефективність ударів.

Тоді як Росія в ніч на 1 червня здійснила наймасштабніший наліт дронів-камікадзе Shahed-136 на Україну, СБУ завдала удару у відповідь по військових об’єктах, а не по цивільних, обравши за мішень російську стратегічну авіацію, яка не виготовляється у РФ, а отже, є невідновною.

Військово-політичний оглядач групи «Інформаційний спротив» Олександр Коваленко проаналізував втрати російської стратегічної авіації.

Ту-95МС

Ту-95МС

  • Є основним інструментом запуску ракет Х-101/555/555.
  • Не виробляються в Росії, що робить їх непоправними.
  • До початку повномасштабного вторгнення в Україну на озброєнні ПКС РФ було 64 літаки Ту-95 модифікацій МС/МСМ, але не всі з них були боєздатні.
  • На початок 2025 року бойові завдання могли виконувати трохи більше ніж ескадрильї Ту-95МС через критичний знос.
  • Приблизну вартість одного літака оцінюють у $100 млн, але через унікальність ціна зростає втричі.
  • Основні аеродроми базування: Енгельс (Саратовська область), Українка (Амурська область), Дягилеве (Рязанська область).

Ту-22

Ту-22

  • До початку повномасштабного вторгнення на озброєнні ПКС РФ стояло 62 літаки Ту-22 модифікацій М3/М3М/МР, з яких тільки 27 були в боєздатному стані.
  • Є носіями ракет Х-22/32.
  • Російський ВПК не може виробляти ці літаки з нуля, а лише імітує виробництво, доукомплектовуючи наявні радянські доробки. Будь-яка втрата є непоправною.
  • Основні місця базування: Дягилево (Рязанська область), Біла (Іркутська область), Оленегорськ (Мурманська область), Шайківка (Калузька область).

Ту-160

Ту-160

  • На момент початку повномасштабного вторгнення на озброєнні ПКС РФ було 16 літаків Ту-160 модифікацій М/М2.
  • Основне місце базування: Енгельс (Саратовська область).
  • Виробництво на Казанському авіаційному заводі імені Горбунова відновлено, але складання проводиться в основному з використанням радянських доробків.
  • Використання Ту-160 для запуску Х-101 (що зазвичай роблять дешевші Ту-95МС) вказує на брак носіїв Х-101.

А-50

А-50

  • Літак дальнього радіолокаційного виявлення і управління.
  • Виробництво в Росії відсутнє, проєкт А-100 закрився через технічні проблеми.
  • На момент початку повномасштабного вторгнення у ПКС РФ було 9 літаків А-50, але частина з них потребувала ремонту або модернізації.
  • Раніше один А-50 зазнав пошкоджень у Білорусі, два було збито (14 січня і 23 лютого 2024 року), а пошкоджений у Білорусі було добито українськими дронами.
  • Згідно з наявною інформацією, ще один А-50 був знищений/пошкоджений під час операції СБУ “Павутина”. Якщо це підтвердиться, це означатиме повний провал Росії в частині літаків ДРЛО.

Висновки

Операцію “Павутина” обговорюватимуть ще довго, а верифікація втрат триватиме. 1 червня 2025 року названо “чорним днем” для російської стратегічної авіації, підкреслюючи значні та непоправні втрати.