Астрономи закликають до заборони космічної реклами

0
521 views
Астрономи закликають до глобальної заборони космічної реклами, поки не пізно

У заяві, прийнятій у жовтні 2024 року, Американське астрономічне товариство заявило, що наукове розуміння людством Всесвіту перебуває під загрозою через космічну діяльність, зокрема поширення супутникових угруповань, космічного сміття, а також радіо- та електромагнітних перешкод. Варто звернути увагу на потенціал космічної реклами: гігантські рекламні щити, що висять на низькій навколоземній орбіті.

“Позиція Американського астрономічного товариства полягає в тому, що нав’язлива космічна реклама повинна бути заборонена відповідною міжнародною конвенцією, договором або законом”, – йдеться в заяві.

Конгрес вже заборонив внутрішні запуски будь-якого “корисного навантаження, що містить будь-який матеріал, який може бути використаний для цілей нав’язливої космічної реклами”, в якому нав’язлива космічна реклама визначається як “реклама в космічному просторі, яка здатна бути розпізнаною людиною на поверхні Землі без допомоги телескопа або іншого технологічного пристрою”.

“Федеральна заборона США на нав’язливу космічну рекламу є критично важливим оплотом проти підступного забруднення природного неба приватними інтересами, – сказав Джеймс Ловенталь, астроном з Коледжу Сміта і член Комітету із захисту астрономії та космічного середовища (COMPASSE) Американської астрономічної асоціації (AAS), в електронному листі до Gizmodo. “Ця заборона визнає, що небо належить усім і має бути захищене для всіх людей зараз і в майбутньому”.

“Але заборона стосується лише американських запусків; інші країни можуть схвалити запуск “космічних білбордів” зі своєї землі, які буде видно з усього світу, – додав Ловенталь. “Ось чому міжнародна заборона є критично важливою”.

Дві російські компанії – Avant Space і StartRocket – висловили зацікавленість у запуску реклами в космос. За даними SpaceNews, російська дочірня компанія PepsiCo і StartRocket уклали контракт на рекламу енергетичного напою з космосу, хоча після дослідницьких випробувань обидві компанії не стали реалізовувати цю ідею.

Зображення в соціальних мережах StartRocket, що ілюструють запропоновану технологію космічної реклами, були піддані жорсткій критиці.

Реклама на низькій навколоземній орбіті функціонуватиме подібно до великомасштабних шоу з дронів, які все частіше замінюють феєрверки, що є більш шумними і можуть спричинити пожежі на землі.

Як повідомляє NBC News, космічна реклама StartRocket складатиметься з масиву супутників з 30-футовими (9,4-метровими) світловідбиваючими вітрилами; кожне вітрило, відбиваючи сонячне світло в бік Землі, буде розміщене в межах більшого масиву, щоб сформувати слова, візерунки або логотипи для клієнтів, які платять гроші.

Заклик до заборони з’явився в той час, коли приватизовані космічні польоти процвітають. Приватні компанії відправляють місії на Міжнародну космічну станцію, а космічні агентства все більше покладаються на такі компанії, як SpaceX, для своїх ракет-носіїв. У жовтні 2024 року – фактично через кілька днів після заяви AAS – на навколоземній орбіті розгорнулися найбільші на сьогоднішній день супутникові угруповання.

“Якщо раніше в космосі було дуже мало великих гравців, і всі вони були на рівні національних урядів – передусім США / НАСА, ЄКА, Китай, Росія та Індія, – то зараз існують сотні і тисячі приватних космічних компаній, які змагаються за шматок космічного пирога”, – сказав Ловенталь. “Контролювати і спілкуватися з ними інакше і складніше, ніж з національними урядами. Вони мають інші інтереси, іншу культуру, інші цілі, інші способи діяльності, ніж уряди. І вони можуть мати дуже сильні інтереси в рекламі, в тому числі в космосі”.

Ці супутникові угруповання не використовуються для реклами, але так само захаращують низьку навколоземну орбіту. Наземні та космічні телескопи мають справу зі смугами на зображеннях, спричиненими супутниками, що проходять через їхні поля зору, хоча вчені розробляють програмні обхідні шляхи для вирішення цієї проблеми.

Світлове забруднення посилюється в усьому світі, згідно з проектом Globe at Night від NOIRLab. Якщо не брати до уваги меседжі, космічна реклама ще більше ускладнить огляд неба для громадськості та науковців і займе більше місця на і без того переповненій низькій навколоземній орбіті.

“Для людей в цілому втрата природного темного, незайманого неба через космічні білборди була б глибокою і руйнівною”, – сказав Ловенталь. “Нічне небо є джерелом розради, таємниці, благоговіння і натхнення для незліченних мільйонів людей. Воно пов’язує нас з нашими предками, історією та культурою”.

Невідомо, чи підпишуться інші країни під глобальною забороною, але AAS закликала американську делегацію в Комітеті ООН з використання космічного простору в мирних цілях сприяти тому, щоб небо було вільним від космічної реклами.