Київстар дослідив стан українських компаній у 2023 році

0
5 640 views
Київстар дослідив стан українських компаній у 2023 році

Український бізнес демонструє стійкість в умовах повномасштабної війни та знаходить нові інструменти для розвитку. Збільшилась частка компаній, які працюють на повну, перестали втрачати клієнтів та замовників — це свідчить про стабілізацію бізнес-діяльності впродовж 2023 року. Все більше українських компаній знаходять джерело зростання у виході на зарубіжні ринки.

Такі дані оприлюднені у щорічному дослідженні Київстар Бізнес, яке базується на опитуванні представників бізнесу різних масштабів та галузей.

«Київстар тісно взаємодіє з українським бізнесом, є надійним партнером та провайдером інноваційних сервісів. Щоб пропонувати актуальні рішення, ми постійно досліджуємо зміни бізнес-середовища та трансформацію поведінки наших партнерів. Результати цього опитування показують тренд на зростання бізнес-активності, а також інтенсивніше впровадження інновацій для бізнесу, перегляд стратегій та портфелю товарів і послуг», – сказав Костянтин Вечір, B2B-директор Київстар.

Загальна ситуація в бізнесі покращилася

Ситуація покращилася

Загальна ситуація в бізнесі покращилася. Більшість опитаних компаній (62%) працюють на повну потужність, ще 24% – з певними обмеженнями, а 5% закрилися. Причини зупинки бізнесів були різні. Одна з тих, що назвали респонденти – мобілізація працівників. Хоча, деяким власникам і менеджерам вдавалося керувати компаніями навіть з лав ЗСУ.

Все більше компаній виходять на закордонні ринки. За рік українському бізнесу вдалося посилити міжнародне співробітництво. Так, протягом минулого року кількість компаній, які працюють із закордонними ринками, збільшилася з 4% до 17%. Йдеться переважно про представників IT та промислового виробництва.

Майже 50% компаній протягом 2023 року працювали повністю офлайн

Працівники повертаються в офіси. Майже 50% компаній протягом 2023 року працювали повністю офлайн. Гібридний формат роботи залишається важливим (32%), але вже не таким популярним, як раніше. Лише 18% компаній працювали повністю віддалено в межах України, а 3% – із-за кордону.

Дохідність компаній низька, але рух вперед є. 32% опитаних компаній заявили про збільшення прибутку, в 2022 році таких було лише 20%. Водночас 48% бізнесів скоротили свої прибутки, хоча у 2022-му про це говорили 58%. Фінансову стабільність зберегли 6% підприємств, які змін у прибутку не зафіксували.

32% опитаних компаній заявили про збільшення прибутку

Бізнес продовжує адаптувати робочі процеси. Серед найпопулярніших змін – перерозподіл обов’язків працівників (38%), короткострокове планування (31%), зміна звичних бізнес-процесів (29%). Були змушені скоротити персонал 30% компаній, але водночас 14% підприємств навпаки розширили штат співробітників.

Нові технології та канали

Для оптимізації роботи компанії активно використовують нові технології. Йдеться про штучний інтелект (ШІ), хмарні сервіси для роботи з документами (наприклад, Microsoft 365), КЕП, CRM, перехід на нову IT-платформу, мобільний додаток, чат-бот, сервіс для моніторингу транспорту по GPS, інструменти для віддаленої роботи, використання альтернативних джерел енергії тощо.

В цілому, ШІ, хмари та CRM — технології, які є найбільш актуальними як у 2022, так і у 2023 році.

Одним з найпопулярніших каналів для залучення нових клієнтів стала участь у заходах, виставках, конференціях (майже 30%). Це переважно представники IT, медицини та фарми, а також виробництва. На другому місці — публікації на медіаресурсах (25%), на третьому — соцмережі (24%).

Зменшилася важливість залучення аудиторії через платні канали (ppc) та банерну рекламу. Натомість збільшилась кількість компаній, які почали залучати клієнтів через зовнішню рекламу. У той же час радіо та ТБ-канали не є популярними вже другий рік поспіль. Як додатковий рекламний канал їх застосовують іноді великі компанії.

Експертні висновки

Тож, у 2023 році компанії змінювали робочі процеси:

  • перерозподіляли функціональні обов’язки працівників,
  • застосовували короткострокове планування оперативної діяльності,
  • скорочували персонал,
  • прискорювали прийняття рішень,
  • адаптували асортимент товарів та послуг,
  • використовували штучний інтелект в роботі тощо.

Зменшилася кількість компаній, які впроваджують короткострокове планування на місяць (з 41% до 36%). І збільшилася частка компаній, як планують на рік і більше (з 17% до 26%).

Загалом ситуація в бізнесі у 2023 році покращилась, у порівнянні з 2022-м. Відбувалося відновлення роботи, адже більшість компаній (понад 60%) працювали на повну і майже чверть — з обмеженнями. Усе менше підприємств призупиняли свою діяльність.

Поки що український бізнес переважно орієнтований на внутрішній ринок, а не на закордон. Тож мало не в усіх регіонах відбулося збільшення активності компаній, у порівнянні з минулим роком. Проте можна сподіватися, що український бізнес все активніше буде працювати й на глобальних ринках.