Щороку Україна втрачає мільярди гривень через тіньовий ринок алкоголю та тютюну. Несплата акцизного податку приносить не лише збитки, а й сприяє процвітанню корупції та контрабанди.
Щоб кардинально змінити ситуацію, Мінцифра впроваджує систему еАкциз. Так, ці підакцизні товари будуть на автоматичному обліку та матимуть обов’язкове цифрове маркування. Зокрема й продукція для Duty Free.
Потрібні кардинальні зміни — цифровізація, яка повністю прибере людський фактор. Віцепрем’єр Михайло Федоров заявив:
“Працюємо над запуском електронної акцизної марки з DataMatrix-кодом для алкоголю й тютюну. Кожен із вас зможе зчитати DataMatrix-код через Дію, щоб отримати всю інформацію про продукт”.
Самостійний контроль
Споживачі самостійно зможуть пересвідчитися, що купують не контрафакт. Для цього треба буде просканувати електронну акцизну марку через застосунок Дія і звірити:
- опис продукції;
- виробника;
- місце та дату виробництва;
- поточне місцеперебування продукції;
- статус акцизної марки.
Якщо будуть невідповідності чи акцизна марка виявиться неактивною, кожен зможе в один клік сповістити про це державу у Дії.
Очікування
Уряд чекає на ухвалення Парламентом законопроєкту про єАкциз у другому читанні. Команді Мінцифри допомагає Комітет ВР з питань фінансів, податкової та митної політики спільно з Мінфіном та ДПС. Постійну участь у робочій групі беруть представники виробників, імпортерів та ритейлу.
Електронна система зменшить обсяг нелегального ринку. А доходи в бюджет збільшаться на 15% від сплати акцизу.
Проєкт еАкциз впроваджується Мінцифрою спільно з Міністерством фінансів та Державною податковою службою за підтримки USAID / UK aid проєкту TAPAS Project/Прозорість та підзвітність у держуправлінні та послугах.