Блекаути викликали сплеск підключень до оптичного інтернету

0
3 837 views
Orange та Huawei розігнали швидкість по оптоволокну до 157 Тбіт/с

Масовані російські ракетні обстріли української інфраструктури призвели до декількох тривалих аварійних відключень електроенергії та періодичних планових відключень у різних районах майже по всій Україні. Та врешті-решт титанічними зусиллями енергетики відновили інфраструктуру.

Енергосистема України вже більше місяця працює без дефіциту і накопичила певні резерви. Сподіваємося, що ліміти на споживання електроенергії більше не знадобляться, а країна-терорист вже просто не в змозі проводити серйозні ракетні обстріли.

Тим часом, і самі українці вже готові до різного перебігу подій. За ці місяці накопичений досвід, як за відсутності енергопостачання не лише мати автономне освітлення чи живлення, а й постійний інтернет-доступ, і продовжувати працювати або дивитися відео чи IPTV. При цьому зріс попит на підключення до швидкісних оптоволоконних мереж за технологією GPON.

Пошук живлення

Тепер можна спокійно провести ретроспективний аналіз і нагадати, як усе було.  Усім споживачам довелося підлаштовуватися до постійного вимикання світла, щоб не зникав інтернет.

До прикладу, я користувався Домашнім інтернетом від Київстар. Це було зручно, бо не вимагало додаткової оплати при користуванні мобільним зв’язком від оператора. При чому, була і гігабітна швидкість за окрему незначну доплату. Але оптоволокно у Київстара заходить у багатоквартирний будинок, а далі інтернет роздається у окремі квартири через мідні кабелі. Тому з відключеннями електрики інтернет також зникав, оскільки відключалося комунікаційне обладнання у під’їздах. А коли він зник на декілька днів, довелося задуматися, що робити.

Врешті-решт підключився до провайдера Vega, який проводить оптоволокно у кожну квартиру. Проте майже зразу і Київстар повідомив, що тепер забезпечує автономне живлення обладнання на протязі трьох годин.

“В грудні компанія закупила перші 10 тисяч додаткових батарей живлення (ДБЖ), станом на зараз 80% з них вже підключено. Це означає, що 90 тис. абонентів «Домашній інтернет» від Київстар вже мають можливість користуватись фіксованим інтернетом, навіть за умови відключення світла”, – повідомили в пресслужбі оператора.

Проте зазначили, що забезпечити такими батареями стовідсотково 1 млн. абонентів фізично неможливо, адже мова йде не тільки про людський ресурс, залучений в цей процес, а й банально про неможливість закупити таку велику партію обладнання.

“Попит на цю групу товарів просто шалений. Ми залучаємо всі наші ресурси, щоб придбати їх, але покрити 1 млн. домівок малоймовірно”, – зазначили у Київстарі.

Тому наразі там закуповують наступну велику партію ДБЖ, а також закликають абонентів до співпраці. Якщо, наприклад, у абонента є можливість надати свою ДБЖ, оператор його встановить самостійно. Також посприяти електроживленню обладнання можуть представники ОСББ, ЖЕКів, управляючих компаній. Це можна реалізувати через переключення обладнання на зарезервовані лінії електропостачання в будинку, власних генераторів, акумуляторів чи інших джерел альтернативного живлення.

Проте в компанії не планують переходити на прокладання оптики безпосередньо у квартири, а застосовувати більш енергонезалежні технології.

Кризове реагування

“Після першого блекауту в наш контакт-центр за добу поступило 1200 звернень на підключення енергоефективного інтернету Gigabit. Це десь втричі більше, ніж ми отримували до початку аварійних відключень електроенергії у зв’язку з масовими обстрілами з боку рф. Попит зріс майже миттєво, тому що операторів, які могли надавати послуги за тимчасової відсутності електроенергії, на той момент були одиниці”, – каже генеральний директор Vega Сергій Скрипніков.

За його словами, в грудні 2022 року компанія вийшла на більш ніж п’ять тисяч нових підключень за технологією GPON. При цьому у грудні 2021 року таких було лише близько 900. У січні 2023-го надійшло 12 тисяч запитів на перевірку технічної можливості, з 9 тисяч підтверджених заявок оператор провів лінії до 7300 клієнтів.

“Цього результату вдалося досягнути завдяки суттєвому збільшенню кількості партнерів і технічних команд, які займаються включеннями. Якщо раніше ми мали 17 бригад, які здійснювали підключення за 2-3 дні, то наразі цих команд більше ніж 90”, – додає Скрипніков.

Він розповідає, що ще до початку повномасштабної війни інвестиції та зусилля команди були спрямовані на розширення інтернет зон за технологією GPON. В умовах пошкодження енергетичної інфраструктури через російські обстріли, Vega виявилася більш підготовленою, і в 2022 році була серед перших операторів фіксованого зв’язку, які активно розвивали напрям енергоефективного інтернету.

На сьогодні на ринку присутні й інші оператори, що будують волоконно-оптичні мережі. Це “Ланет”, Адамант, IPnet та інші. Дедалі більше провайдерів пропонують підключення за технологією GPON (Gigabit Passive Optical Network), яка вважається однією з найперспективніших технологій доступу до інтернету в усьому світі. Особливістю технології є повністю оптичний канал від провайдера до квартири чи офіса. Перевага GPON полягає також у тому, що оптичні розгалужувачі, що встановлюються в під’їздах будинків, не потребують особливого обслуговування та майже не потребують електроживлення.

Енергонезалежний  інтернет пропонує й Укртелеком, який підключає до оптичного інтернету за технологією GPON, а в разі його відсутності пропонує стару добру технологію XDSL по мідній телефонній інфраструктурі, яка хоч і має повільну швидкість передачі даних, проте також не потребує проміжного живлення.

“За останні місяці кількість заявок в енергонезалежному інтернеті у  містах відчутно зросла. У Києві та області досить відчутний попит на нього – тисячі звернень щомісяця. Загалом, щомісяця  користувачами  енергонезалежного інтернету стають кілька тисяч  абонентів, десь половина з них у столиці”, – кажуть у компанії.

Зараз близько 60%  абонентської бази  інтернет-абонентів по всій країні можуть користуватися енергонезалежним інтернетом  протягом певного часу. Це стосується абонентів підключених і за мідними,  і за оптичними технологіями. І як абонентів фізичних-осіб, так і бізнес-користувачів.

безперебійник для роутера та модема

Необхідні прилади

Треба звертати увагу на те, що і клієнтське обладнання теж необхідно забезпечити живленням під час відсутності зовнішнього електропостачання. Допоможуть звичайно й зарядні станції, тим більше, що їх дуже багато з’явилося останнім часом на ринку. Проте вони досить дорогі. А забезпечити роботу модема та роутера можна за допомогою набагато дешевших рішень. Як від акумуляторів на 12 В, так і від повербанків. З останніми потрібні перехідні кабелі з 5 на 12 В. Проте при цьому повербанк може видавати недостатню силу струму для повноцінного живлення роутера, якщо в ньому використовується частота 5 Гц для роботи Wi-Fi-мережі. Але можна цю опцію відключити у роутері. Плюс це є найдешевшим варіантом живлення.

Мені ж вдалося знайти більш надійний варіант – безперебійник для роутера та модема. Це фактично той самий повербанк, що весь час заряджається, але він віддає на два виходи по 12 В як на модем, так і на роутер. Тобто, підключаються  два  пристрої, які постійно працюють. Як виявилося, цієї батареї вистачає на 6 годин роботи модема та роутера з максимальним навантаженням, тобто з підтримкою мереж Wi-Fi на частотах 2,4 та 5 ГГц. Та й після цього можна підключити блок живлення безперебійника до зарядной станції і працювати декілька діб.

Чи є перетік абонентів?

Здавалося б, під час блекаутів міг відбутися перетік абонентів від одних операторів інтернету до інших. Але насправді громадяни скоріш за все намагалися додати іншу можливість для страхування. Так і у моєму випадку, я підключився до іншого провайдера, але не відключався від існуючого.

“Масового відтоку абонентів в зв’язку з відключеннями електроенергії ми не спостерігаємо. Але якщо ви питаєте, чи є загалом зменшення абонентської бази – то звісно, військові дії на неї вплинули”, – запевняють у Київстарі.

На жаль, чимало користувачів оператор втратив на сході і на півдні. Зокрема там, де цілі ділянки були відключені від мережі, як-от в частині Херсонської області. Але що приємно дивує — швидко відновлення після деокупації. У компанії це бачать на прикладі Охтирки, Чернігова, Ніжина, Ірпеня, Ізюму: люди справді швидко повертаються додому.

При цьому й самі оператори у  кризових умовах намагаються допомагати один одному.

“Раніше ми всі були добре знайомі з принципами добросовісної конкуренції, але і в мирний час знаходились гравці, які їх ігнорували. Те, що зараз відбувається на ринку телекомунікаційних послуг України, зовсім інше. Це –  спільна мета забезпечити кожного зв’язком, незважаючи на обстріли, обмеження електроенергії чи тимчасову окупацію деяких територій”, – зазначає гендиректор Vega.

Він згадує десятки випадків, коли технічні групи одного оператора допомагали відновлювати інфраструктуру іншого. Також у компанії був приклад  маркетингової співпраці з колегами з телеком-ринку, коли домовились розміщувати рекламу на брендованих дошках оголошень один одного, щоб не лише розширити покриття, а й забезпечити клієнтів гарантованим безперебійним зв’язком у різних районах міста.

“Зараз кожен намагається зробити все можливе, аби ми в Україні пережили ці важкі  часи війни і перемогли, а не протидіяти один одному. І кожен робить все, щоб  українці мали змогу користуватися телекомпослугами навіть у часи вимкнень електроенергії”, – додають в Укртелекомі.

Ринок працює над цим. Більшість телекомпровайдерів намагаються забезпечити своє обладнання акумуляторами та іншими засобами енергонезалежності. Тож українці залишаються на зв’язку!