Firefox може припинити своє існування, якщо суд виконає всі пропозиції Міністерства юстиції щодо обмеження пошукової монополії Google, заявив у п’ятницю керівник компанії Mozilla, яка є власником браузера. “Це дуже лякає”, – сказав фінансовий директор Mozilla Ерік Мюльхайм.
Мін’юст хоче заборонити Google платити за те, щоб бути пошуковою системою за замовчуванням у сторонніх браузерах, включаючи Firefox, серед довгого переліку інших пропозицій, включаючи примусовий продаж власного браузера Chrome і вимогу до Google синдикувати результати пошуку з конкурентами. Суд вже постановив, що Google має незаконну монополію у сфері пошуку, частково завдяки ексклюзивним угодам, які роблять його двигуном за замовчуванням у браузерах і телефонах, позбавляючи конкурентів місць для розповсюдження своїх пошукових систем і масштабування. Але хоча Firefox – чий фінансовий директор дає свідчення в той час, як Google представляє свій захист – безпосередньо конкурує з Chrome, він попереджає, що втрата прибуткових платежів за замовчуванням від Google може загрожувати його існуванню.
За словами Мульхейма, фінансового директора комерційного підрозділу Mozilla, Firefox приносить близько 90 відсотків доходів компанії, що, в свою чергу, допомагає фінансувати некомерційний фонд Mozilla Foundation. Він додав, що близько 85% цього доходу надходить від угоди з Google.
Втрата цих доходів одночасно означатиме, що Mozilla буде змушена провести “значні скорочення по всій компанії”, засвідчив Мюльхайм і попередив про “низхідну спіраль”, яка може статися, якщо компанії доведеться скоротити інвестиції в розробку продукту Firefox, що зробить його менш привабливим для користувачів. Така спіраль, за його словами, може “вивести Firefox з бізнесу”. Це також може означати менше грошей на некомерційні зусилля, такі як веб-інструменти з відкритим вихідним кодом і оцінка того, як ШІ може допомогти в боротьбі зі зміною клімату.
За іронією долі, Мюльхайм припустив, що це може закріпити те саме домінування на ринку, яке намагається виправити суд. За його словами, браузерний движок Gecko, що лежить в основі Firefox, є “єдиним браузерним движком, який належить не великому технологічному концерну, а некомерційній організації”. Інші два – Chromium від Google з відкритим вихідним кодом та WebKit від Apple. Mozilla розробила Gecko, щоб запобігти побоюванням, що Microsoft контролюватиме всі протоколи в Інтернеті, свідчив Мюльхайм, а створення Gecko допомогло забезпечити сумісність різних браузерів, щоб доступ до Інтернету не контролювався однією компанією. (На відміну від багатьох інших компаній, які брали участь у судовому процесі проти Google, Firefox не висловив зацікавленості у придбанні Chrome).
Замінити дохід від Google не так просто, як укласти угоду з іншим постачальником пошукових послуг або неексклюзивну угоду з Google, каже Мюльхайм. Mozilla обговорювала з Microsoft можливість того, що Bing займе місце за замовчуванням, але Мюльхайм попереджає, що якщо Google не зможе взяти участь у тендері, частка доходу, про яку Mozilla зможе домовитися, швидше за все, зменшиться. Крім того, Mozilla виявила, що Bing не монетизує трафік так ефективно, як це робить Google сьогодні.
У презентації для ради директорів Mozilla у грудні 2024 року, яка була показана в суді, компанія попередила, що втрата платежів від Google становить “значну загрозу для життєздатності Mozilla з обмеженими можливостями пом’якшення”. У 2021-2022 роках компанія провела дослідження, щоб побачити, що станеться, якщо вона непомітно переключить пошукові системи за замовчуванням користувачів Firefox з Google на Bing, і виявила, що користувачі, які перейшли на Bing, принесли Mozilla менше доходів – цей висновок, за словами Мюльхайма, демонструє, що могло б статися, якби всі її користувачі перейшли на Bing.
Раніше Mozilla вже намагалася змінити пошукові системи за замовчуванням для всіх користувачів, і це не принесло успіху. У період з 2014 по 2017 рік компанія зробила Yahoo пошуковою системою за замовчуванням у своєму браузері, і виявила, що користувачам це настільки не сподобалося, що вони взагалі перейшли на інший браузер.
Якщо інші пропозиції Мін’юсту спрацюють так, як він сподівається, вони теоретично створять набагато більше якісних пошукових систем, які зможуть конкурувати з Firefox за місце за замовчуванням і перебрати на себе частку доходу, яку Google платить йому зараз. Але Мюльхайм каже, що це, швидше за все, займе так багато часу, що Mozilla доведеться значно скоротити витрати і змінити стратегію, “чекаючи на гіпотетичне майбутнє, в якому це станеться”. Тим часом, за його словами, “ми будемо боротися за те, щоб залишитися в живих”.
На перехресному допиті в Міністерстві юстиції Мюльхайм визнав, що було б краще не покладатися на одного клієнта в отриманні переважної більшості своїх доходів, незалежно від рішення суду в цій справі. І він погодився, що іншій компанії-розробнику браузерів, Opera, вже вдалося заробити більше грошей на рекламі в браузері, ніж на угодах з пошуковими системами. Але хоча це може бути потенційним шляхом до диверсифікації доходів Firefox, додав він, масштабування такого бізнесу у Firefox може виглядати інакше, частково через підхід до збереження конфіденційності, який компанія застосовує до своїх продуктів.
Mozilla підтримує екрани вибору для браузерів на телефонах і настільних комп’ютерах, зазначили в Мін’юсті, і це було б для неї безпосередньо вигідним. Але вона не підтримує екран вибору для користувачів для вибору пошукової системи за замовчуванням у браузері. За словами Мюльхайма, Firefox регулярно нагадує користувачам про те, що у них є кілька варіантів пошуку – “в браузері є тисяча різних точок пошуку”, як він засвідчив. “Вибір є основною цінністю для нас, але контекст має значення”, – додав він на перехресному допиті. “Найкращий спосіб дістатися до вибору – це не завжди екран вибору”.
Суддя Аміт Мехта запитав Мулхайма, чи погоджується він з тим, що для Mozilla було б корисно, якби існувала хоча б одна інша компанія, яка відповідала б Google за якістю та здатністю монетизувати пошук. “Якби ми раптом опинилися в тому світі, – відповів Мюльхайм, – це був би світ, який був би кращим для Mozilla”.