У майстерні на атлантичному узбережжі Франції піонер авіації Бертанд Піккар з партнерами гарячково готуються до польоту, який може повністю змінити хід розвитку авіації.
Коли десять років тому Піккар очолив гучний переліт навколо світу на літаку, що працює на сонячному світлі, це привернуло увагу до проблеми зміни клімату, але не обіцяло революційних змін в авіаперевезеннях.
Тепер 66-річний швейцарський авантюрист, автор Solar Impulse, цілиться вище, сподіваючись перейти до більш екологічних комерційних польотів, ніж сьогоднішні літаки, що працюють на викопному паливі – цього разу на надхолодному рідкому водні.
Climate Impulse – це проект, який розпочався в лютому минулого року і має на меті здійснити безпосадочний переліт двомісного літака навколо земної кулі за дев’ять днів на так званому “зеленому” водні.
Це водень, який виділяється з молекул води за допомогою відновлюваної електроенергії в процесі електролізу.
Команда Climate Impulse, серед спонсорів якої Airbus та науковий інкубатор Syensqo, заснований бельгійською фармацевтичною компанією Solvay, цього тижня представила журналістам свої досягнення за перший рік роботи в Ле-Сабль-д’Олон, містечку на узбережжі океану, більш відомому як місце проведення навколосвітньої вітрильної регати Vendee Globe.
Коли “Кліматичний імпульс” вийде в ефір?
Перші випробувальні польоти заплановані на наступний рік, але виснажлива навколосвітня подорож запланована на 2028 рік. Виготовлений з легких композитних матеріалів, літак залежить від кількох неперевірених інновацій і не є надійним.
Піккард каже, що великий виробник літаків не взяв би на себе ризик виробництва такого прототипу, як Climate Impulse, у разі його невдачі.
“Моя робота – бути першопрохідцем, – сказав він в одному з інтерв’ю. – Ми повинні показати, що це можливо. “Ми повинні показати, що це можливо, тоді це буде великим стимулом для інших продовжувати”.
Навіть якщо проект буде успішним, експерти кажуть, що до комерційних польотів на “зеленому” водневому двигуні в кращому випадку пройдуть десятиліття. Проект залучив десятки мільйонів євро інвестицій, і команда з десятків співробітників постійно зростає.
За словами інженера і другого пілота Climate Impulse Рафаеля Дінеллі, літак на сонячних батареях був технологічним досягненням 2015 року, але його неможливо було масштабувати. Обмежений у дальності польоту, цей літак повинен був зробити більше десятка зупинок під час навколосвітньої подорожі.
Climate Impulse має злетіти без сторонньої допомоги, пролетіти близько 40 000 км (близько 25 000 миль) навколо Землі вздовж екватора і повернутися до місця старту без дозаправки в повітрі – і взагалі без жодних зупинок.
Як літає Climate Impulse?
Контрольоване вивільнення рідкого водню з ультраізольованих резервуарів під крилами літака виробляє енергію, яка просочується в мембрану паливного елемента, що живить літак.
“Літак має розмах крил, як у Airbus 320: 34 м (близько 110 футів). Він важить 5 з половиною тонн і летить зі швидкістю 180 км/год – це означає 100 вузлів на висоті 10 000 футів (3 000 м)”, – сказав Піккард у четвер.
За його словами, одна з цілей полягає в отриманні енергії з “турбулентної частини” атмосфери, яку авіакомпанії також могли б використовувати в один прекрасний день для економії палива.
Оскільки це водень, єдиним джерелом викидів буде водяна пара. Втім, зовнішні експерти застерігають, що вплив на навколишнє середовище таких водяних парів залишається невідомим у реальному світі або в широкомасштабному сценарії.