Користувачам популярного розширення uBlock Origin для Google Chrome, можливо, доведеться перейти на новий браузер. Або, можливо, підписатися на YouTube Premium – такі функції, як офлайн-завантаження, фонове прослуховування та необмежена кількість потокової музики, роблять його гідною цінністю. Незважаючи на це, uBlock Origin видаляється з Chrome, оскільки Google завершує процес переходу розширень на новий стандарт Manifest V3, який, за словами компанії, покращує конфіденційність і безпеку. uBlock Origin Lite продовжуватиме функціонувати.
Google працював над цим переходом протягом багатьох років. В основі змін у Manifest V3 лежить оновлення API веб-запитів, яке обмежує обсяг інформації, яку розширення можуть збирати з браузерів користувачів. У 2019 році Gizmodo пояснював, що застаріла версія API “вимагає від користувачів надання дозволу Chrome на передачу всієї інформації в мережевому запиті, яка може включати приватні дані, такі як електронні листи та фотографії”. Новий API в Manifest V3 дозволяє блокувальникам реклами блокувати контент, не вимагаючи від користувачів передавати стільки ж конфіденційних даних, іноді несвідомо.
Частково зацікавленість Google у посиленні безпеки розширень пов’язана з тим, що вони використовувалися як вектор атаки для крадіжки інформації користувачів, наприклад, даних кредитних карток, а також для маскування під легітимні розширення для таких сайтів, як Coinbase, і викрадення облікових даних для входу в систему. ІТ-відділи підприємств часто забороняють працівникам завантажувати розширення для Chrome, щоб уникнути ризику зараження шкідливим програмним забезпеченням.
Google має законний інтерес у усуненні цих прогалин, і як провідний розробник Chromium, компанія доклала значних зусиль для покращення досвіду роботи в Інтернеті. Але Google має неоднозначну репутацію у спільноті веб-розробників, особливо коли він просуває технології, переслідуючи власні інтереси, як, наприклад, стандарт AMP для веб-сторінок, від якого він змусив видавців відмовитися лише для того, щоб вони самі від нього відмовилися. Враховуючи, що Google все ще отримує переважну більшість своїх доходів від реклами, неважко побачити й інші мотиви для змін, які впливають на блокування реклами. Протягом багатьох років Google наполягав на тому, що не намагається навмисно перешкоджати блокувальникам реклами.
Chrome знаходиться в центрі справи Міністерства юстиції США проти Google, в якій суддя зобов’язав компанію відмовитися від Chrome, оскільки браузер допомагає Google зберігати домінування в пошуку. Google подав апеляцію.
uBlock Origin та інші покладалися на певні аспекти старого API веб-запитів для здійснення комплексного блокування. “Полегшені” версії uBlock Origin та інших рекламних блокувальників все ще функціонуватимуть, але розробники розширень стверджують, що Google наполегливо вносить зміни, які зменшують їхню функціональність.
Полегшена версія uBlock Origin має блокувати більшість реклами для більшості людей, але не має більш просунутих функцій, таких як користувацькі фільтри або елемент вибору, який дозволяє користувачам вибрати певну область на веб-сайті для блокування. Зміни ускладнять, але не унеможливлять уникнення реклами на YouTube, особливо з огляду на те, що uBlock доведеться оновлювати саме розширення, щоб блокувати YouTube щоразу, коли Google вдасться перешкодити цьому. Раніше користувачі uBlock могли самостійно оновлювати скрипти вручну, використовуючи обхідні шляхи.
uBlock Origin вважається одним з найкращих інструментів для підміни реклами на YouTube. Google обслуговує рекламу на YouTube з того ж домену (DNS), що і веб-сайт, а це означає, що блокування DNS для реклами також зробить сайт непридатним для використання. uBlock Origin використовує більш складні методи для вирізання реклами на YouTube, що, ймовірно, викликає роздратування Google. Компанія грає в кішки-мишки, щоб виявити блокувальників реклами на YouTube і зупинити їх. Справжні фанати продовжуватимуть шукати способи блокування реклами на YouTube, але усунення користувацьких скриптів фільтрації – які можуть впроваджувати код для модифікації самої сторінки – у версії uBlock для Chrome зробить це складнішим.
Як новинний сайт, можна з упевненістю сказати, що ми маємо змішані почуття щодо блокувальників реклами. З одного боку, вони дозволяють нам створювати контент, не стягуючи плату з читачів. З іншого боку, реклама, що містить багато JavaScript, може зробити веб-сторінки неймовірно повільними і вибагливими до завантаження, оскільки вона часто запитується з окремих серверів, що обслуговують рекламу, і сторінка часто не завантажується повністю або відображає тремтливу прокрутку, доки не буде показана реклама. ФБР рекомендує користувачам встановлювати програмне забезпечення для блокування реклами, оскільки шкідлива веб-реклама використовується для націлювання споживачів на фальшиві або небезпечні продукти.
Варто зазначити, що Google поступився вимогам рекламодавців, коли скасував свої плани щодо поступової відмови від сторонніх файлів cookie в браузерах, які дозволяють рекламодавцям відстежувати, коли інтернет-користувачі купують товар після перегляду реклами. Це дає підстави вважати, що Google принаймні намагається сумлінно працювати над захистом приватності. Можливо, тільки не тоді, коли це може зашкодити власному бізнесу компанії. Google використовує дані з Chrome для персоналізації власної реклами.