21 грудня 2024 року, незадовго до 14:00, вчені змусили мертвих заговорити. ELIZA, перший у світі чат-бот, повернувся. Довгий час імітований, але не досконало відтворений, ELIZA довгий час вважався втраченим. Але у 2021 році вчені знайшли ранню версію його коду в архівах його творця і витратили роки, що минули, на те, щоб зібрати його докупи.
Закодований та ітерований у 1964-1967 роках, ELIZA був розроблений комп’ютерним науковцем з Массачусетського технологічного інституту Джозефом Вайзенбаумом (Joseph Weizenbaum). Рудиментарна за сьогоднішніми стандартами, ELIZA була хітом на момент свого створення. Він наділив його особистістю психотерапевта, а його секретарка була настільки зачарована, що попросила Вайценбаума вийти з кімнати, коли спілкувалася з ним у чаті.
У новій науковій статті учасників проекту ELIZA Archeology Project детально розповідається про те, як вони знайшли і воскресили чат-бота, а також про його походження і подальше розповсюдження. Вайценбаум запрограмував ELIZA на ранній мові під назвою MAD-SLIP на комп’ютерній системі спільного використання часу, яка називалася Compatible Time-Sharing System або CTSS.
ELIZA швидко пішла від Вайценбаума. У міру того, як він поширювався через ранні комп’ютерні мережі, програмісти адаптували його до інших мов. Один з таких ранніх клонів був створений на мові Лісп одним з технічних керівників ARPAnet, попередника сучасного Інтернету. Лісп-версія Eliza була одним з перших бітів даних у цій мережі, що зароджувалася, і вона швидко поширювалася.
“В результаті Lisp ELIZA Коселла швидко став домінуючим штамом, а версія MAD-SLIP Вайзенбаума, невидима для ARPAnet, залишилася в історії”, – йдеться в статті. “Поки його не відкрили заново в 2021 році, оригінальний MAD-SLIP ELIZA ніхто не бачив щонайменше 50 років”.
Десять років потому журнал Creative Computing опублікував клон ELIZA, написаний мовою BASIC. Це був 1977 рік, той самий рік, коли на ринку з’явилися Apple II, Commodore Pet і TRS-80. Ці машини призвели до вибуху домашніх комп’ютерів і поширення мови програмування BASIC.
“І, ймовірно, чимала кількість цих любителів була достатньо зацікавлена можливістю ШІ набрати цю BASIC ELIZA (яка складалася лише з кількох сторінок коду) і поекспериментувати з нею самостійно”, – кажуть вчені. “Завдяки своїй стислості та простоті, а також вибуху персональних комп’ютерів, ця ELIZA породила сотні підробок протягом десятиліть на всіх можливих мовах програмування, що зробило її, можливо, найбільш підробленою програмою в історії. Так само, як Lisp ELIZA Козелла поширилася через ARPANet, BASIC ELIZA поширилася завдяки вибуховому поширенню персональних комп’ютерів”.
Зараз в Інтернеті існує незліченна кількість версій цієї базової версії ІФА, а оригінальна версія MAD-SLIP довгий час вважалася втраченою для історії. Тоді Стенфордський комп’ютерний вчений Джефф Шрагер переконав архівістів Массачусетського технологічного інституту покопатися в коробках з матеріалами Вейценбаума, і вони зробили важливе відкриття: ранні версії коду MAD-SLIP.
Код був неповним, і знадобилося багато роботи та складної емуляції, щоб запустити його знову. “Це вимагало численних етапів очищення та доповнення коду, встановлення та налагодження стеку емулятора, нетривіального налагодження самого знайденого коду і навіть написання деяких абсолютно нових функцій, яких не було ні в архівах, ні в доступних реалізаціях MAD і SLIP”, – йдеться в статті.
Це зайняло час і багато зусиль, але археологи коду змусили ELIZA знову працювати, і вони зробили її доступною для всіх бажаючих пограти з нею. “Вона була протестована на різних версіях Linux і MacOS, але ми помітили деякі проблеми з різними версіями, тому ваш пробіг може відрізнятися”, – йдеться в статті. “Якщо у вас це працює на вашому комп’ютері і ви виявите, що вам потрібно щось змінити, дайте нам знати”.