Авіакомпанія Qantas протягом останніх тижнів затримувала кілька рейсів між Австралією та Південною Африкою – іноді на шість годин – через попередження про можливе падіння уламків ракет SpaceX, що повертаються з космосу.
Бен Голланд, керівник операційного центру Qantas, повідомив в електронному листі, що його компанія отримала попередження від американської влади, які охопили значну частину Індійського океану без попереднього повідомлення, що призвело до затримок рейсів між Сіднеєм і Йоганнесбургом. За даними The Guardian, попередження про наближення уламків SpaceX також вплинули на рейси авіакомпанії South African Airways.
“Хоча ми намагаємося вносити будь-які зміни в наш розклад заздалегідь, час нещодавніх запусків було змінено з пізнім повідомленням, що означало, що нам довелося затримати деякі рейси безпосередньо перед вильотом. Наші команди повідомляють клієнтів про зміни в їхньому рейсі, як тільки ми знаємо, що це може вплинути на нього”, – сказав Холланд, додавши: “Ми контактуємо зі SpaceX, щоб з’ясувати, чи можуть вони уточнити райони і часові вікна для повторних входів ракети в атмосферу, щоб звести до мінімуму майбутні перебої для наших пасажирів на маршруті”.
З початку року SpaceX здійснила вісім запусків, включаючи запуск Falcon 9 в середу з двома спусковими апаратами, побудованими приватними космічними компаніями, Firefly і ispace, які прямують на Місяць. Компанія також намагалася запустити сьомий випробувальний політ свого мегакорабля Starship, але через погодні умови місію кілька разів переносили. Наразі запуск заплановано на сьогодні (за ним можна спостерігати в прямому ефірі тут). Під час цих попередніх випробувальних польотів SpaceX планує м’яке падіння розгінного блоку в Індійському океані, і майбутнє випробування нічим не відрізняється від попередніх.
Зі збільшенням частоти комерційних космічних запусків зростає і їхній потенційний вплив на наземні пасажирські перевезення. Цей вплив посилюється завдяки прогресу в ракетних технологіях, які дозволяють таким компаніям, як SpaceX, відновлювати і повторно використовувати ключові компоненти, такі як прискорювачі. Однак не всі частини ракет можна утилізувати; деякі з них, наприклад, теплові екрани або уламки верхніх ступенів, призначені або для згоряння при вході в атмосферу, або для падіння в спеціально відведені місця, що додає складності в управлінні та відстеженні того, що злітає вгору, і того, що неминуче повертається вниз.
У листопаді Федеральне управління цивільної авіації США оприлюднило проект оцінки впливу на навколишнє середовище пропозиції SpaceX збільшити кількість запусків Starship зі своєї бази в Бока-Чіка, штат Техас. Плани компанії включали посадку деяких ракет в Індійському океані, що потенційно може вплинути на величезну смугу повітряного простору між Австралією та Африкою, згідно з діаграмами FAA.
“FAA часто надає операторам ракетних запусків дані, щоб уникнути операцій у дні з високою інтенсивністю повітряного руху, і визначає час з мінімальним впливом”, – написали в агентстві. “Однак FAA визнає, що, хоча ці операційні вікна мінімізують збої в роботі [Національної системи повітряного простору], вони, ймовірно, збільшують збої для пасажирів, які подорожують поблизу запланованих операцій запуску або посадки”.
Кожен з 25 запусків Starship, на які SpaceX просила дозволу, включатиме дві посадки – самого корабля Starship і його надважкої першої ступені.
Затримки з Qantas – не перший випадок, коли SpaceX порушує розклад комерційних авіакомпаній. У 2018 році рекламний трюк Ілона Маска, в якому ракета SpaceX Falcon Heavy вивела в космос автомобіль Tesla Roadster, спричинив затримку рейсів на 4 645 хвилин, згідно з повідомленням Vox. А до того, як у 2023 році FAA змінило свої процедури, типовий запуск ракети з Флориди міг змусити змінити маршрут 36 рейсів, що призводило до 300 хвилин затримок і 1 500 зайвих миль.