На Різдво було відключено підводний кабель електропередач, який пролягає між Фінляндією та Естонією. Фінляндія впевнена, що в цьому винна Росія. У четвер фінська влада взяла на абордаж нафтовий танкер, який є частиною російського “тіньового флоту”, що використовується для ухилення від санкцій, і який випадково був помічений під час проходження над підводним кабелем EstLink 2, коли він перестав працювати, повідомляє Financial Times.
За даними The Guardian, інцидент стався о 12:26 за місцевим часом у середу, і Арто Пахкін, керівник фінської електромережі, одразу ж заявив, що не можна виключати диверсію. Фінська влада також підтвердила, що було пошкоджено щонайменше три інших кабелі, що, можливо, є частиною того ж інциденту.
Це призвело до арешту нафтового танкера Eagle S, зареєстрованого на Островах Кука, який, як вважають, належить Росії. Дані стеження за судном свідчать, що воно перевозило нафту з Росії до Єгипту, але, очевидно, звільнило місце, щоб спричинити певний хаос на маршруті. Влада вважає, що для перерізання кабелів був використаний корабельний якір, який не був знайдений на судні.
Влада вважає, що “Орел С” є частиною тіньового флоту Росії, який країна використовує з початку війни з Україною, щоб ухилитися від західних санкцій. Флот складається зі старих, хитких суден, право власності на які Росія приховує, використовуючи різноманітні методи, включаючи лабіринтові структури управління, часту передачу вантажів між суднами, фальсифікацію інформації, відключення систем ідентифікації та інші схеми. Вважається, що країна експлуатує близько 600 суден в рамках свого неофіційного нафтового бізнесу. Оскільки багато з цих суден перевозять нафту і погано обслуговуються, вони часто порушують сучасні стандарти безпеки і ігнорують правила, що призводить до додаткової шкоди, в тому числі до розливів нафти.
Перерізання кабелю на Різдво – це лише останній з низки інцидентів, в яких були розірвані підводні кабелі, що з’єднують країни НАТО. Минулого місяця було перерізано два оптоволоконних кабелі в Балтійському морі – один між Фінляндією і Німеччиною, а інший з’єднував Литву і Швецію. Вважається, що це також справа рук російського тіньового флоту, який, за даними “Нью-Йорк Таймс”, має звичку з’являтися поблизу об’єктів критичної інфраструктури в Балтійському і Північному морях.
Хоча атаки на ці кабелі ще не призвели до якихось відчутних перебоїв у роботі, вони викликали занепокоєння щодо того, як ця підводна інфраструктура може стати мішенню в майбутніх конфліктах. Звіти свідчать, що Китай застосовував подібну тактику в минулому, використовуючи човнові якорі для пошкодження підводних кабелів. Здійснити таку атаку відносно легко, оскільки більшість кабелів завтовшки з садовий шланг і лежать на відкритому морському дні. Країни досліджують додаткові засоби захисту цих ключових елементів зв’язку, щоб запобігти майбутнім атакам.