Росія вже не зможе використовувати літаки А-50

0
1 273 views
Росія вже не зможе використовувати літаки А-50

Внаслідок вдалої операції Повітряних Сил ЗСУ росія втратила літак дальнього радіолокаційного виявлення А-50 та повітряний пункт управління Іл-22.

Головнокомандувач ЗСУ України Валерій Залужний підтвердив ураження російських літаків та подякував Повітряним Силам за чудово сплановану та проведену операцію в Приазов’ї.

Важливість збиття А-50

Літаки дальнього радіолокаційного стеження (ДРЛС) А-50 та А-50У (модернізована версія А-50) призначені для супроводження повітряних цілей та координації ударної авіації при наведенні на повітряні, наземні та морські цілі, а також можуть служити повітряним командним пунктом для винищувачів. Вони дозволяють повітряним силам, які їх використовують, мати перевагу над іншими силами, що розгортають літаки в повітряному просторі.

У США та країнах НАТО використовується схожа система АВАКС (Airborne Warning And Control System).

Під час під час ракетної атаки борти радіолокаційного виявлення у повітрі фіксують запуски ППО, що дозволяє визначити розташування систем та під час наступної серії пусків обійти системи протиповітряної оборони, або уразити їх.

На озброєнні російських військово-космічних сил станом на 2010 рік перебувало 26 повітряних суден ДРЛС. Точна кількість боєздатних А-50 на даний момент невідома, однак вона нижча, аніж число наявних бортів. За даними моніторингової групи «Бєларускі Гаюн», на початок 2023 року російські ВКС мали на озброєнні 9 таких літаків.

Вартість одного такого судна близько 330 мільйонів доларів.

Екіпаж ДРЛС А-50 складає п’ять осіб, а також десять осіб тактичного екіпажу. При цьому на ньому літають досить специфічні фахівціі, оскільки мало людей вміють працювати на такому устаткуванні.

Один із А-50 був уражений дронами у лютому 2023 року на аеродромі «Мачулищі» у Білорусі. Насамперед пошкоджень зазнала радіолокаційна антена. Організаторами диверсії називають білоруських партизанів, які після інциденту втекли з країни за кордон. ЗСУ свою причетність до інциденту не підтверджувало. Згодом літак евакуювали до Росії, але він потребував складного ремонту.

мапа польоту літака А50

Вже більше не літатимуть

Російські джерела вказували для А50 дальність виявлення цілі типу винищувач у 400 км, а на значній висоті – навіть 600 км. Більше того, нібито він має можливість виявлення й наземних цілей на дальності у 300 км.

Проте у Defence Express посилаються на офіційний сайт міноборони рф, де вказана дальність виявлення винищувачів 220-240 км. Але й ці цифри, на їхню думку, можна поставити під сумнів через замовчування такого важливого параметру, як висота цілі.

Тому, якщо навіть взяти дальність у 240 км, то стає зрозумілим, чому А-50 був збитий поряд із береговою лінією Азовського моря.

Таким чином, навіть якщо росія ще має боєздатні літаки А50, їх безпечно можна використовувати на значно більшій відстані, оскільки вони є гарною мішенню для українських Повітряних Сил. А на відстані у 500 км від лінії фронту вони вже елементарно нічого не “бачать”.