На початку повномасштабного вторгнення операторам було зовсім несолодко: проблеми з постачанням обладнання, пусті склади, обстріли, мультипошкодження, шалений скачок у трафіку. Докладаючи неймовірних зусиль провайдери зв’язку побороли всі труднощі та винесли важливі уроки, які допомагають їм ефективніше підтримувати життєздатність української мережі наразі. Олена Луценко, виконавча директорка RETN України та Чорноморського регіону, провідного міжнародного магістрального оператора інтернет-послуг в Євразії, розказує, яких запобіжних заходів вживають оператори, аби в українців залишався інтернет та зв’язок.
Серед основних векторів, над якими працюють українські оператори задля убезпечення підключення, я б виділила три: розбудова резервних DWDM-маршрутів, забезпечення безперебійного живлення, управління командою та кооперація в індустрії. Пропоную поговорити про кожний детальніше.
Резервні й додаткові маршрути
З початком повномасштабної війни в Україні розбудова резервних DWDM-маршрутів актуалізувалася як ніколи раніше. Чим більше додаткових магістральних маршрутів, тим стійкіше і надійніше інтернет-з’єднання, бо нові шляхи забезпечують резервування та різноманітність у маршрутизації інтернет-трафіку. Пропонуючи кілька шляхів для передачі даних, додатковий DWDM гарантує перенаправлення трафіку в разі обриву оптоволокна або інших збоїв, уникаючи простою мережі та забезпечуючи безперервність послуг. В українських реаліях частих обстрілів та пошкоджень телекомунікаційного обладнання резервні маршрути стали рятівним кругом.
Крім того, технологія DWDM також забезпечує розширені функції безпеки, такі як шифрування та автентифікація трафіку даних. Служба Держспецзв’язку повідомляє, що лише за 6 місяців повномасштабної війни зафіксовано 1 123 кібератаки, спрямованих на всі сектори економіки. Додаткові маршрути можуть забезпечити допоміжну безпеку та конфіденційність даних під час їхньої передачі, шифруючи трафік за допомогою розширених алгоритмів, коли хтось намагається отримати несанкціонований доступ або перехопити конфіденційні дані.
У 2022 році RETN, наприклад, запустила нову магістральну лінію “Луцьк-Монастирище”, що з’єднує Україну з Європою. Проєкт реалізували в складних умовах: дефіцит обладнання, порушені логістичні маршрути, повітряні тривоги та обстріли. В цей раз ми вперше за 14 років довірили іншій компанії монтаж вузлів, бо банально не встигали вкластися в таймінг проєкту. Колеги з Атракому зробили все за один тиждень, продемонструвавши неймовірний професіоналізм і мужність. Взагалі у 2022 році український телеком-ринок згуртувався, як ніколи раніше, і разом втілював у життя майже неможливі речі.
Забезпечення безперебійним живленням
Український інтернет став набагато стійкішим за 2022 рік завдяки кропіткій роботі операторів над поліпшенням систем резервного живлення. Батареї – тепер новий найкращий друг українського інтернету: вони автоматично вмикаються на телекомунікаційних вузлах під час відключень світла і буквально “тримають” на собі зв’язок. Після декількох годин роботи батареї розряджаються, і їхню функцію перебирають на себе дизель-генератори. Це той момент, коли включаються саме люди для забезпечення відмовостійкості вузлів, оскільки дизель-генератори потребують пального та регулярного дозаправлення.
Проблема в тому, що одна телеком-компанія може мати до сотні таких вузлів, що ускладнює процес забезпечення живлення: команда фізично не встигає об’їхати їх всі. Превентивними мірами, до яких вдаються всі оператори, є збільшення часу автономної роботи вузлів зв’язку під час відключень світла. На щастя, зараз майже немає обстрілів критичної інфраструктури. Але зимою оператори пройшли через справжнє пекло і на реальному досвіді переконалися, наскільки важливе резервне живлення. Ми в компанії робимо все можливе, аби оснащувати мережу найновішими моделями батарей.
Телеком – це люди. Кооперація в індустрії та розширення функціонала команди
Минулий рік довів, що пліч-о-пліч боротися зі злом простіше. Особливо актуальна ця теза і для телеком-індустрії: провайдери зв’язку почали все більше співпрацювати, щоб покращити надійність і безпеку своїх мереж. Так, наприклад, обмінюючись потужністю та ресурсами, операторам легше справитися з перевантаженнями мережі. Рік тому надмірна кількість трафіку стала тим ще викликом для українського телекому: всі хотіли знаходитися на зв’язку з рідними та бути в курсі останніх новин 24/7, от тільки пропускні можливості мереж не всіх українських операторів були готові до такого попиту. Зараз, поглибивши кооперацію одне з одним, українські провайдери зв’язку в екстреному випадку можуть перенаправити частину свого трафіку іншому оператору з більшою пропускною здатністю (або з вільною ємкістю).
Як показав досвід, диверсифікація добре працює не тільки у фінансовому менеджменті заощаджень, але і в компетенціях команди. У перші місяці війни критично не вистачало усього, в тому числі й рук. Фокусом RETN, як і інших операторів, в тому числі було і лишається розширення компетенцій команди: масштабування експертизи вузькопрофільних фахівців, аби в критичний момент процеси не просідали через нестачу необхідних спеціалістів.
Навіть розуміючи вірогідність нападу росії рік тому, ніхто не міг підготуватися до війни на 100%. Телекомунікаційна спільнота робила все можливе, аби український інтернет встояв, і ми впорались із цією задачею. Не без помилок, звичайно. Тепер, навчені досвідом складного для всіх 2022-ого, ми готові вистояти перед викликами другого року війни.